Friluftslivets uke: Markaturer uten overnatting

I anledning friluftslivets uke som er neste uke, deler vi denne uken turer vi har gått tidligere. Her kommer en oversikt over turer i Marka uten overnatting.

Pilegrimsleden gjennom Groruddalen.
Vi gikk hele Pilegrimsleden gjennom Groruddalen i 2019. Pilgrimsleden kan dateres til så tidlig som år 500, og allfarveien/landeveien strak seg helt fra Oslo sentrum til Nidaros hvor levningene etter Olav den Hellige skal være gravlagt. I Oslo kan man i dag gå ruten fra Oslo Ladegård, gjennom Groruddalen og over Gjelleråsmarka frem til Lahaugmoen eller Knivstikkern.

Les del 1 her.
Les del 2 her.
Les del 3 her.

Tur til Liastua
Vi kjørte til Fossumberget/Stovnerlia og parkerte ved bommen. Her i fra gikk turen gjennom skogen via Odltidsveien og deretter lysløypa frem til Liastua.

Les mer om turen her.

Tur til tårnet på Røverkollen
En rolig mandag bestemt vi oss for å gå turen opp til tårnet på Røverkollen, rett over Romsås. Vi pakket sekken med det aller viktigste ; Kvikklunsj, vann, saft og vafler, og gjorde oss klare for tur. Vi kjørte bilen opp til et par hundre meter over Romsås Kirke, og startet turen vår på turveien opp mot tårnet.

Grilling, bading og lek ved Isdammen.
Vi gikk langs skogstien rundt Isdammen hvor vi fant oss en fin grill- og badeplass. Det var blant annet en flytebrygge og ett tau man kunne slenge seg ut i vannet med.

les mer om vår tur til Isdammen her.

På rullestoltur til Lilloseter Sportsstue
En ensom tirsdag, mens alle andre i familien var på jobb/SFO/Barnehagen, bestemte jeg meg for å ta med meg hunden og dra på tur opp til Lillomarka Sportsstue. Pga min helse er avstanden opp dit for lang, så på denne turen valgte jeg å ta rullestolen min.

Les mer om turen her.

Til topps på Linderudkollen
Linderudkollen er et idrettslanlegg, serveringssted, og tidligere støl i Lillomarka i Oslo. Stedet ligger idyllisk til ved Svartpytt. Husene har garderobe- og dusjanlegg, men ikke lenger overnattingsmuligheter.

Les om vår tur hit her.

Alunsjøen rundt og Gotthalfskegruver
Vi pakket tursekken og la ut på tur. Utgangspunkt for turen vår var ved demmningen på Alunsjøen (innerst i Alunsjøveien på Ammerud). Vi tok bilen opp og parkerte ved bommen. Det er også mulig å ta buss 63 til Alundamveien.Fra demningen ledet stien oss inn i skogen.

Fortsett lesingen her.

Tur til Ole Høilands Hule

Vi stratet denne turen dagen i forveien med et besøk innom Deichmanske bibliotek på Bjerke får å få med ”Naturkart for Årvollåsen” (gratis). Naturkartet beskriver både floraen og historien langs ruta, hvor Ole Høilands Hule er en av postene.
Turens utgangspunkt var Isdammen på Årvoll. Isdammen er forøvrig et flott sted for en dukkert i sommervarmen. Derifra fulgte vi den merkede naturstien som er skiltet med små hvite grantrær på grønn bunn.

Piknik ved Trollvann
Vi ønsket middagen ute i naturen og la i vei til Trollvann i Lillomarka. Trollvann er et mindre skogsvann og en flott badeplass. Her kan man nyte en varm sommerdag. Vannet er et svært populært turmål, samtidig som det er et sted hvor mange starter en kortere eller lengre tur innover i Lillomarka.

Les mer om vår piknik ved trollvann her.

Utsiktstur Rundt Lutvann
Vi sjekket ut.no for turmuligheter i nærområde og fant denne ruten rundt lutvann. Vi pakket tursekken og la ut på tur en lørdag formiddag. Vi tok bilen til Lutvann leir og fikk parkert på parkeringsplassen.  Vi fulgte turveien fra bommen, frem til Lut hvor vi tok et kort stopp og kjente på badetempraturen.

Les videre om turen her.

Tur rundt steinbruvann og middag i det fri
En vakker Søndags ettermiddag tok vi turen ut. Vi kjørte opp til Markaparkeringen øverst i Bergensveien, og gikk inn mot Marka. Steinbruvann kalles av enkelte Groruddalens Songsvann. Rundt vannet er det ca 3 km, og er en perfekt lengde for både enkel turgåing og for jogging. Vi gikk for det første i dag, To voksne, to barn og en hund. Det fine med Steinbruvann er at det går en fin Grusvei langs hele bredden, og derfor er denne turen tilgjengelig både for gående og for rullende, om det er med Rullestol, barnevogn eller sykkel.

Skogstur til Gubbero
Av og til er det godt med en tur alene i skogen, komme seg ett lite øyeblikk bort fra hverdagen med kjas og mas. En liten rundtur i Gjelleråsmarka på ca 2 km gjør godt for kropp og sjel. Det er også mye spennende lokalhistorie langs med denne runden. Jeg nøt turen alene, men ta gjerne med familien eller en turvenn 🙂

Les mer om turen til Gubbero her.

Ravnkollen og skognissens fotspor
Vi la ut på kveldstur med start på Grorud, hvor vi fulgte Romsås Kultursti over Ravnkollen frem til Romsås kirke.Ett par hundre meter ovenfor Coop Ekstra og Shell stasjonen går den blåmerkede stien innover i skogen. Stien er er en portal fra Grorud og Romsås med utallige turveir videre innover i Lillomarka.  Stien varierer i bredde, og det er mye bratt terreng.

På Fisketur ved Kapteinsputten
En fin sommerdag bestemte vi oss for å teste ut ett av Lillomarkas fiskevann som vi tidligere ikke har prøvd, nemling Kapteinsputten(eller svartputt som den også kalles) ved Linderudkollen. Vi bestemte oss for å gjøre en fin gåtur ut av fisketuren, og gikk derfor fra Trollvannsstua på Grefsenkollen, og fulgte de fine turveiene opp til Kapteinsputten og Linderudkollen. Siden jeg kjører rullestol, valgte vi å ta Turveiene, som er godt tilrettelagt for rullende turgående.

Tur til Grefsenåsen og Haralds uteliggerhytte
Vi kjørte til Grefsenkollen, og fra parkeringsplassen fulgte vi skogsveien mot Grefsenkleiva. Et lite stykke nedover på venstre side av slalombakken tok vi til venstre inn på en sti som ledet oss frem til hytta.Etter andre verdenskrig var det boligmangel i Oslo, og mange slet med å finne et sted å bo. Familier og par ble prioritert i boligmarkedet, for de enslige var det enda mer utfordrende. Flere satt derfor opp enkle hytter i skogen nær byen, uteliggerhyttene.

Les videre her.

Rundtur i Lillomarka – 10 vann og 10 kilometer
En solskinnsdag i august pakket vi sekken og la ut på langtur i Lillomarka. Vi startet og avsluttet turen ved parkeringsplassen ved Badedammen / Lillomarka Arena. Vi fulgte turveien fra Badedammen, og videre til venstre langs Steinbruvannet. Begge vann er populære badevann.  Steinbruvannet inngikk årene fra 1936 til 1971  i drikkevannsforsyningen og det var i denne perioden derfor forbudt å fiske og bade der. Langs med veien er det mye bær å finne, så barna begynte allerede her å plukke båbær og bringebær.

På Rumpetrolljakt på Trollvann
Trollvann er et vann i Lillomarka, kjent for å skulle ha mange rumpetroll. I følge Lillomarkas venner stammer nettopp navnet fra det faktum at trollvann har mange rumpetroll. Trollvann skal være kort for Rumpetrollvann. Vi pakket hov og en liten boks for å studere rumpetrollene i, og la i vei. Vi bestemte oss for å gjøre jakten til en tur, og parkerte derfor ved linderudkollen og gikk derfra. Det er derimot fullt mulig å kjøre til Trollvann og parkere der.

Les om denne turen her.

På oppdagelses- og sanketur på Kolås/ Årvoll og Salamanderdammen
En regnværsdag (det virker som om det blir mange av dem i år 😉 bestemte vi oss for å teste ut utsagent «Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær», og bestemte oss for å ta turen til Kolås/årvoll. (Vi har skrevet om deler av samme rute som denne turen før. Det kan du lese om her.  Denne turen er litt annerledes, og vi valgte derfor å skrive om ruten på nytt.)

Vi startet ved turvei D3 ved Tonsenhagen skole, og gikk derfra inn i Lillomarka. På starten av markaveien, kommer vi over vår første «oppdagelse».

Les videre her.

Om Kristine Kvig

Kristine Kvig er innflytta Groruddøling, og Sommer i Groruddalens redaktør. Hun har ansvaret for oppdatering av kalender, nettside og sosiale medier, og er i tillegg også aktivitetstester for Sommerigroruddalen.no. Med seg som testere har hun familien sin, Jørn Idar, Elizabeth (10) og Maximilian (9 i juli). Kristine bruker av og til rullestol, og er den i Sommer i Groruddalen som tester om aktivitetene egner seg når en bruker rullestol. Familien har i tillegg hunden Luna, som er med på aktiviteter der hunder er tillatt.