Rundtur i Lillomarka – 10 vann og 10 kilometer 2

Aktivitet: Skogstur / Stolpejakt
Passer for: barn, ungdom, voksne, hund
Bydel: Lillomarka
Lengde: 10 km

En solskinnsdag i august pakket vi sekken og la ut på langtur i Lillomarka. Vi startet og avsluttet turen ved parkeringsplassen ved Badedammen / Lillomarka Arena.

Vi fulgte turveien fra Badedammen, og videre til venstre langs Steinbruvannet. Begge vann er populære badevann.  Steinbruvannet inngikk årene fra 1936 til 1971  i drikkevannsforsyningen og det var i denne perioden derfor forbudt å fiske og bade der. Langs med veien er det mye bær å finne, så barna begynte allerede her å plukke båbær og bringebær.

Turveien er Gamle Bergensvei som fra slutten av 1700-tallet og frem til 1873 var hovedvei inn til Oslo.

En liten sti inn til venstre tok oss til det tredje vann på turen, ca 100 meter fra Gamle Bergensvei Stokkvann, et lite skogsvann med fin badeplass hvor man kan slenge seg ut i vannet. Det er også ett godt fiskevann.

Veien videre ledet oss til Romstjern. Her er det fint å bade, telte og fiske. I vannet finnes både ørret, abbor og gjedde. Ved Romstjern har vi også trådt inn i naturreservatet Slattumsrøa.

Formålet med naturreservatet er å bevare et større område med gjenværende gammelskog med dets biologiske mangfold i form av naturtyper, økosystemer og arter, samt områdets naturlige økologiske prosesser. Området har en betydelig mengde med dødved og elementer med dødvedkontinuitet. Området har en særskilt vitenskapelig og pedagogisk betydning som et eksempel på denne type skog i lavlandet på Østlandet, og en egenart i form av til dels store grantrær og rike vegetasjonstyper.
(Informasjon hentet fra Wikipedia.)

Etter å ha passert vannet tok vi av på en sti til venstre, som førte oss gjennom flott skog med myrer, frosker, sopp, blåbær og multer.

Vel fremme ved Lusevasan tok vi en liten rastepause med brødmat, kjeks og sjokolade.

I området rundt Lusevasan er det fredet eventyrskog og det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan finne på veien. Vi fant mange morsome former og figurer langs med stien videre opp til Bleiktjern.

Bleiktjern er et vakkert tjern dekket med vannliljer. På høyre side av vannet finner man et par fine plasser som passer godt for både bading, telte og fiske. Dette er et fint vann for fluefiske, dog er ikke vannet kjent for å ha stor fisk.

Syvende vann var Lomtjern.

I Bødalstjern tittet ett «sjømonster» opp av vannet, og på en benk i enden av vannet nøt vi medbrakt fruktsalat i sola.

Veien bar videre gjennom skogen med flere flåtte inntrykk

Ved Aurevann tok vi et lengere stopp med bading og middag. Barna var henrykte over å endelig få spise pølsene som de hadde hatt lyst på fra vi startet. Aurevann er nok et vann som passer ypperlig for både bading, telting og fiske. Vannet er også tidligere benyttet som drikkevann.

Tiende vannet vi passerte var Breisjøen, som siden 1930 har vært drikkevannskilde for Oslo. Vannet reguleres av Vann- og avløpsetaten, og er demmet opp av fire demninger alle ble bygget da vannet ble tatt i bruk som drikkevann. For å beskytte drikkevannet mot forurensning er innsjøen gjerdet inn og merket «ta vare på drikkevannskildene dine». I likhet med andre vann i Lillomarka var Breisjøen i gamledager også brukt for uttak av is.

Fra Breisjøen fulgte vi turveien tilbake til Steinbruvann og Badedammen. Vi avsluttet skogseventyret vårt med kveldsbad og kveldsmat på badedammen.

Vi hadde mange stopp underveis, og plukket mye bær på turen. Det ble en liten pustepause og kjeks eller sjokolade ved hvert vann, så vi var ute i hele 10 timer. Med færre og raskere stopp og mindre bærprlukking kan turen fint gjennomføres på 3 – 4 timer.

Stolpejakten 2019 har satt ut en stolpe ved hvert av de ti vannene.

For oss ble det altså 10 km, 10 vann, 10 stolper og 10 timer 🙂

Med eller uten stolper er dette en flott og spennende rundtur og naturopplevelse å anbefale!

Kart – Løypa vi gikk

Adkomst:
Vi parkerte ved Badedammen, helt øverst på Grorud. For å komme hit kjører du nordover på Bergensveien, og følger den til Markaparkeringen. Kan komme dit med buss 62 til Skogstad, og gå siste strekket opp til parkeringen, eller ta bane eller buss til Grorud T.

Om Aina Kirkerud

Aina er aktivitetstester og skribent for Sommer i Groruddalen. Med seg som testere har hun familien sin Alexander og Mina (10). Hun er innfødt groruddøling, har en bachelor i reiseliv og relasjonsledelse og jobber i dag i reisebyrå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

2 tanker om “Rundtur i Lillomarka – 10 vann og 10 kilometer

• Terje Karlung

Håper alt står bra til i denne litt pussige tiden?
    Nå lurer jeg på om du kan hjelpe meg litt med et bilde.
    Etter 20 år i reiselivet, først Norges Turistråd, senere Innovasjon Norge og etter å ha skrevet tre turbøker; Opplev Norge, Toppturer i Norge og Vandreturer i Norge ønsker forlaget at jeg nå skriver en bok om enkle, men vakre teltopplevelser og små campingsteder med sjarme.
    Baktanken er å få leseren over dørstokkmila og ut i naturen, altså nærmest er teltturbok for «dummies», som gjennom denne boken skal få nødvendige råd og tips til å planlegge, pakke sekk, utstyr og telt og teste ut det frie livet i naturen, gjerne i sitt eget nærområde.
    Tips og råd før, under og etter turen er jeg godt kjent med og innledningen omfatter tekster om utstyr som soveposer, underlag, kokeutstyr og telt, samt tips om fornuftig pakking av sekk.
    Skriver et kapittel om Aurevann (som en av 90 steder) som jeg dessverre mangler bilde til og ser med glede at du kan ha noen riktig fine. Er det mulig å benytte ett av disse (nesten) gratis i boken.
    Kan gjerne godtgjøre litt for bryderiet, men ellers får du selvfølgelig kredit for bilde og et eksemplar av boken når den kommer utpå våren 2021.
    Hører gjerne fra deg!
    Du må gjerne svare på mail til terje@stikkav.no
    Beste hilsen
    Terje Karlung
    Bjerkelivegen 25, NO-2005 Rælingen
    Tel.: +47 417 89 039

• Aina Kirkerud Innleggsforfatter

Hei Terje 🙂

Bilder er sendt deg som avtalt på mail. Lykke til med siste innspurt av boka di! Vi gleder oss til å se endelig resultat! 🙂