Utsiktstur rundt Lutvann

Pris: Gratis
Lengde: 5.4 km
Varighet:  1t 30m – 3t

Vi sjekket ut.no for turmuligheter i nærområde og fant denne ruten rundt lutvann. Vi pakket tursekken og la ut på tur en lørdag formiddag. Vi tok bilen til Lutvann leir og fikk parkert på parkeringsplassen.  Vi fulgte turveien fra bommen, frem til Lut hvor vi tok et kort stopp og kjente på badetempraturen.

Lutvann er innsjøen med klareste vann i hele Oslomarkas, og er den øverste delen av Ljanselv-vassdraget som for 25 år siden ble vernet av Stortinget mot vassdragsinngrep. Innsjøen fungerte som drikkevannskilde for Søndre Aker fra 1897 til 1982.  Lutvann er i dag det viktigste rekreasjonsområdet for befolkningen i bydelene Hellerud og Furuset.

Fra badeplassen, Lut, fulgte vi blåmerket sti langs med vannet. Det var kraftig stigning i terrenget og da vi nådde toppen fant en lysning i skogen med utsikt, mellom trestammene, over Lutvann, Groruddalen og Oslofjorden. Etter alle bakkene var det godt med en liten hvil.

Stien gikk videre rundt vannet og da vi kom rundt på vestsiden av vannet kom vi til et utsiktspunkt, hvor vi så utover Lutvann og så blokkene på Romsås i bakgrunnen. Utrolig vakkert! 🙂

Vi har også fått høre at det er mye fisk i innsjøen, så hit må man også gjerne ta med seg fiskestangen.

Adkomst:

Kollektivt:
Buss 69

Parkering:
Parkeringsplass ved Lutvann leir eller i gate

Tur beskrivelse fra ut.no:

Start ved skiltet som har navnene Lutvann – Haukåsen. Nede til høyre ligger Lutvann militærleir, ikke synlig fra ruta, som går i kupert terreng med vid utsikt mot vest, men er lagt i den letteste traseen langs høydedragene. Stien går mot sør forbi den fine badeplassen ved Lut, og tar til venstre opp til åsen med Lutvannet langt nede. Litt bratt nedover på sørsiden av åsen med navnet Utsikten til stikryss, der du følger skilt Rundtjern/Trasop og krysser elva på bru. Kort stigning, og du befinner deg langs, men i trygg avstand fra den stupbratte skrenten mot Lutvannet. Øverst i brattbakken en liten avstikker til Lutvannsutsikten, en yndet standplass for fotografering av Lutvann med bebyggelsen på den andre siden av Grorudalen.

Følg turveien rundt vannets nordende til Badeplassen hvor du finner skilt som peker til den samme stien du brukte på framtur.

Om Aina Kirkerud

Aina er aktivitetstester og skribent for Sommer i Groruddalen. Med seg som testere har hun familien sin Alexander og Mina (10). Hun er innfødt groruddøling, har en bachelor i reiseliv og relasjonsledelse og jobber i dag i reisebyrå.